HTML

Fernengel András törökbálinti képviselő

Ahogy én látom a törökbálinti történéseket.

Friss topikok

  • pater solomon: Hűha! Szegény őspistályi halottak is felébrednek. Törökbálint keletkezésével együtt itt már éltek ... (2012.10.04. 17:09) Komoly csaták - Pistály első körben
  • zoko: Azért remélem, miközben a fél szemedet az átfirkált piszkozaton tartottad, a másik szemeddel a kif... (2010.12.08. 18:06) Megalakulnak a bizottságok

Linkblog

Márciusi gondolatok

2011.03.31. 23:42 Fernengel

 

Az SzMSz másodszor

 

A Városfejlesztési és Környezetvédelmi Bizottság (VFKB) elfogadta (6 igen és 2 tartózkodás) azt a javaslatomat, miszerint:

„Ha egy bizottság tagja a bizottsági ülésen nagy nyilvánosságra számot tartó ügynek javasol minősíteni egy napirendi pontot, a bizottság egyszerű szótöbbséggel dönt erről. A nagy nyilvánosságra számot tartó napirendi pontot a testületi ülésen a 17 óra után soron következő napirendként kell tárgyalni.”

A bizottsági döntések beépítésre kerültek a testület elé került szövegbe, de ez valahogy kimaradt. Jeleztem ezt a tévedést, remélem a következő ülésen visszatérhetünk még a javaslatra.

 

A BKV-val kötött szerződés módosítása

 

A különböző agglomerációs települések nem egységes km-díjat fizetnek a BKV-nek. Mi 400Ft-ot. (Csak összehasonlításként, egy osztálykirándulásra bérelt jó minőségű légkondicionált busz 250-270 Ft-ba kerül km-enként.) A szolgáltatásra évi 170 milliót költ Törökbálint, ami alapvetően nem az önkormányzat feladata, mivel a helyközi közlekedés állami feladatkör. Az agglomerációs települések a kormányzat beavatkozását kérik a helyzet megoldására.

Magam alapvetően elégedett vagyok a 272-es járattal, de néhány kritikai észrevételem volt, amit a hivatal továbbít a BKV felé:

-         a sofőrök ne dohányozzanak, hiszen az utastérbe jut a cigarettafüst,

-         a járatkimaradás esetén legalább tájékoztatni kellene az utasokat, hogy miért vártak,

-         több alkalommal a kiírt időpont előtt néhány perccel elindul a busz, bosszantó, hogy aki pontosan megy, az ilyenkor lemarad,

-         a komoly fagyokban is volt, hogy a buszra nem lehetett felszállni, mert nem állt be, nem nyitotta ki az ajtókat a végállomáson,

-         a külterületi 10 km-es bérlet sem jogosít fel arra, hogy a 272-es végállomásáig elmenjek.

Ez utóbbi kifejezetten diszkriminatív. Kifizetek 9400 Ft-ot miközben a 272-es buszon nem mehetek végig a bérlettel a két végállomás között. Csak a benzinkútig érvényes. Pesten ennyi pénzért több száz járaton utazhatnak az emberek. Mi egyen sem teljesen.

Felvetettem egy régi ötletemet, hogy a buszvégállomást a tó mellé kellene kitenni a Munkácsy utcából. Mert nem a város főutcáján van a helye. Ez lehetőséget teremtene arra is, hogy járatonként mindössze 3 többlet km árán duplájára növeljük a belső közlekedés sűrűségét: ha a tó mellől a busz bejönne a Munkácsy utcáig és innen fordulna a szokásos útjára. Pestről jövet viszont a Munkácsy-ig eljönne, majd a tó mellé menne a végállomására. Így mindössze 3 km/járat hosszabbítással sokkal sűrűbb lenne a település belső közlekedése. Az útvonal lehet a jelenlegi, de ha az Őrház utcát a vasú mellett kétirányúra bővítik, amiről szó van, akkor akár a Szent István, akár a Kazinczy utca is lehet az útvonal része.

 

A "fakivágási rendelet"

 

elkészüléséhez a vasút melletti erdőnek el kellett tűnnie a föld színéről. De legalább most már megvan. A rendelet a közterületi és magánterületen álló fákra is vonatkozik. Tömören a lényege, hogy indoklással ellátott kérelemre adott engedéllyel, pótlási kötelezettség, illetve pénzbeni megváltás terhe mellett lehet csak fát kivágni Törökbálinton. A részleteket a rendeletek tárában megtalálja minden érdeklődő az önkormányzat honlapján.

 

A zöld felületek (parkok, játszóterek) kezelése

 

30,25 milliós javaslat került elénk. (Mint később kiderült a költségvetésben közel sincs ekkora összeg erre a feladatra.) Az aprólékosan kidolgozott előterjesztés olyan részletességgel írja le a kívánt gondozást, amit ember nincs, aki a saját kertjében elvégezne évente. Lehet, hogy szakmailag így korrekt, de a mindennapokban ez túlzásnak tűnik. Hosszú vita után megegyezett a VFKB és elfogadta a testület is, hogy nyílt közbeszerzési eljárást ír ki a területek gondozására, hogy a piac beárazza a feladatot.  A rendelkezésre álló keretet csökkentettük.

A vitában Molnár Tibor polgármesteri referens a gyors elfogadást és a költségkeret magas szinten tartását támogatta. A jegyzőkönyvből kivonatolva: Ha nem költünk rá ennyit, akkor visszaesik a településen a zöldfelület karbantartása, mert ez nem egy hasra ütés szerinti becslés, ez itt egy kertészeti becslés. Ha kisebb összeggel írjuk ki a pályázatot akkor nyilván egy „maszatolás” lesz. 30 millió forint alatt ezt nem lehet megcsinálni olyan színvonalon, mint ahogyan ezt a város igényli. Akár sivár föld is lehet és futó homok is, ebbe nem tud beleszólni. Nincs már idő, hiszen a pályázatot már ki kellett volna hirdetni. Ha később írja ki a pályázatot az önkormányzat, akkor elvész az a kis látványértéke a városnak, amely még meg van.

(Valahol még azt is megjegyzi – bár a jegyzőkönyvben ez valamiért nem szerepel – hogy félreértem a saját helyzetem és hogy vitatkozhatok …, de ő 12 éve…, és szakmailag alapos…, meg kiforrott...        Hogy miben áll a szereptévesztésem, azt nem fejtette ki. Hogy mást merek javasolni, mint ő? Merem a közösség pénzének indokolatlan költését mérsékelni? Nem tudom. )

Sokszor hallottuk már, és számomra nincs hitele a döntéshozatal sürgetésének, a költségkeretek csökkenthetetlenségének, a színvonalcsökkenés vizionálásának. Ezeket én már nem hiszem el. Mint kiderült, összesen két héttel hosszabbítja meg a közbeszerzési eljárást, ha nyíltan írjuk ki. Ennyit megér. Pontosan erről szól a pénzügyi helyzet, amiben most a város van, hogy nem lehet ezt így tovább csinálni.

Fölmerült a Köztársaság tér végén lévő családi park ügye. A környéken lakók nehezményezik az esti és éjszakai zajt, randalírozást, amit se a polgárőrség, se a rendőrség nem képes hatékonyan kezelni. A körzet képviselője, Rothauszky Gabi el szeretné bontatni a berendezéseket és növényekkel beültetni, mert nem az eredeti funkciójának megfelelően használják a teret. Szerintem a kérdésről csak Szalczinger Jóska jelenlétében, meghallgatása után szabad dönteni. Megértem az ott lakókat, de közben gondolkozom azon is, hogy jó lenne-e, ha minden helyet, ahol a fiatalok összejönnek, bezárnánk és elbontanánk. Meg kellene találni a határt az együttlét (ami mindenképpen zajjal jár) és a randalírozás között. 

Nem először fogalmazom meg, hogy szükség lenne mobil, szükség szerint áttelepíthető térfigyelő kamerákra, ha már átadás előtt van a térfigyelő rendszer. Néhány hét alatt ki lehetne szűrni, hogy kik teszik a nem oda való hulladékot a kukaszigetek köré, hogy kik lopják el a növényeket a parkokból, kik randalíroznak a közterületeken. Ha vállalni kell a felelősséget a tettekért, sokkal visszafogottabban viselkednek az emberek.

 

Az iskolai kompetencia-mérések

 

eredményei megérkeztek. Érdekes ellentétes tendencia van a két iskola eredményei között. A Zimándy Ignác Általános Iskolában a 6. évfolyamon átlagosak és átlag fölöttiek az eredmények, de azok a 8. évfolyamra romlanak. A Bálint Márton Iskolában ez fordítva van. Ott a 6. évfolyamon születtek a gyengébb és 8. valamint a 10. évfolyamon a jobb eredmények.

Palkó Gabi elmondta, hogy a középiskolák lefölözik a jó gyerekeket. Német István - később - egy gyengébb évfolyamról beszélt, míg az elmúlt években jóval átlag fölött teljesítettek.

Itt merül föl az a kérdés, hogy vajon a Pest megyei vagy a budapesti átlaghoz viszonyítva milyenek az eredmények? Hogy meglátszik-e az eredményeken az intézmények kiemelkedő felszereltsége? Meglátszik-e az, hogy pedagógusaink cca. 30%-kal magasabb bérezést kaptak az átlagnál? Másként mondva: a ráfordítás és az eredményesség viszonya. Az adatok a www.kir.hu oldalon, az Országos mérés eredményei cím alatt találhatók.

 

A köztisztviselők illetménykiegészítése

 

az elmúlt években fokozatosan nőtt ugyan, de eddig nem volt a törvényileg adható maximumon. Ez tarthatatlan! Gyorsan meg is szavazta a testület, hogy a település jelenlegi helyzetében elviselhetetlen állapotot korrigáljuk. Az iskolai végzettség függvényében eddig adott 22, 17 és 9%-ot felemelte a többség – egyetlen tartózkodással – a maximálisan adható 30, 20 és 10%-ra. Időszakos mérlegelés nélkül, teljesítményvizsgálat nélkül: jár. Mondja nekem valaki, hogy pénzügyi gondok vannak (és lesznek a következő években!) Törökbálinton! Úgysem hiszem el…

 

Az ellenzék helyzetéről

 

Eléggé egyedül érzem magam úgynevezett ellenzékként. (Néha zavar.) Rossz bélyeg ez, mert soha nem valaki vagy valami ellen dolgozom, hanem választott értékek érdekében. Vannak ugyan Fideszen kívüliek a testületben, akik sok mindenre rákérdeznek, de a fontos kérdésekben túl gyakran egyetértenek a többséggel. Ráadásul helyzetük folytán elkötelezett hívei a külterületek minél gyorsabb és minél erőteljesebb fejlesztésének, ami Törökbálint egészének egyáltalán nem érdeke. És van az egy szem baloldali bizottsági elnök, akinek a szavát csak akkor hallom, amikor felolvassa a pénzügyi bizottság véleményét. Úgy mondják, hogy ez az előző ciklusban sem volt másként. Remélem nem veszik zokon a helyi szocialisták, nem tekintik a helyi MSZP belügyeibe történő beavatkozásnak, ha leírom a véleményem. Számomra teljesen érthetetlen, hogy a kompenzációs listán miért került Gáldi Gyuri a második helyre. Olyan tapasztalatot, rálátást, tudást állít a partvonal szélére az MSZP ezzel a döntéssel, ami nem csak a helyi pártszervezetet, de egész Törökbálintot hátrányosan érinti. Nem állítom, hogy mindenben egyetértek Gyurival, nem gondolom, hogy minden vitában igaza volt az elmúlt években. De az bizonyos, hogy komoly szellemi kapacitást zárt ki ezzel az MSZP a helyi döntés-előkészítésből részben, a helyi döntéshozatalból pedig teljesen.

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://fernengel.blog.hu/api/trackback/id/tr822789932

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása