HTML

Fernengel András törökbálinti képviselő

Ahogy én látom a törökbálinti történéseket.

Friss topikok

  • pater solomon: Hűha! Szegény őspistályi halottak is felébrednek. Törökbálint keletkezésével együtt itt már éltek ... (2012.10.04. 17:09) Komoly csaták - Pistály első körben
  • zoko: Azért remélem, miközben a fél szemedet az átfirkált piszkozaton tartottad, a másik szemeddel a kif... (2010.12.08. 18:06) Megalakulnak a bizottságok

Linkblog

A költségvetéstől az ombudsman jelentéséig

2011.03.27. 23:13 Fernengel

 

Költségvetés

 

A település jelenlegi helyzetében minden forintot meg kellene nézni, hogy hova teszünk. Ahogy Gáldi Gyuri mondta: le kell hajolni minden tízezer forintért.  Teljesen lehetetlen helyzet, hogy egy ekkora költségvetésű településen ne lehessen beruházásra tervezni semmit, mert az intézményrendszerrel megetetjük a rendelkezésre álló milliókat!

Csokorba gyűjtöttem néhány „apró” tételt, ami nagyon szem előtt van.

- Helyi postázásért fölösleges kifizetni a bélyegpénzt. Egy bicikli kellene és, egy belső kézbesítő.

- A egynyári virágok tömeges telepítése, akár két-háromszor évente a hivatal előtt, 100 Ft körül darabja, kb. 100 m2, érdemes kiszámolni. Helyette díszcserjékkel és évelőkkel egyszer kellene csak megépíteni a kertet.

- A pogácsa-ásványvíz-szendvics-választási díszvacsora jellegű ellátmány eltörlése. Ez is aprópénznek tűnhet, de tavaly 3,7 millió ment el erre a célra! Amikor ezt szóvá tettem, Csuka Attila lepopulistázott a bizottsági ülésen. A testületin viszont elnézést kért ezért és mutatta az otthonról hozott uzsonnás csomagját. Mit tesz egy kicsivel nagyobb nyilvánosság… De apró poénokból látszik, hogy nem tudja elfogadni, hogy még ásványvíz se járjon. Az éjszakai orvosi ügyeleten, az iskolai fogadóórán, az esti edzésen kapnak az ott dolgozók közpénzből ellátmányt? Nehogy elhiggyük, hogy annyival fontosabb a mi munkánk!

- A színes fénymásolás és a fél oldalas nyomtatások is azt jelzik, hogy közel sincs még racionális gazdálkodás a hivatalban.

- A megbízási szerződések áttekintése is egy tanulságos történet lenne, egy-két érdekes dolog már kiderült.

- Egy kedves ismerősöm hívta fel a figyelmem az új lakók köszöntésére személyenként külön másolt színes oklevélre.

- De én ide sorolom a 3,6 milliót is, amit a Duna Szimfonikusoknak kifizetünk 4 db ifjúsági koncertért. Szakemberek szerint: komoly zenét népszerűsíteni sokkal olcsóbban (és hatékonyabban) is lehet.

- És az intézmények. Vastagon. Nagyon jó lenne, ha elkészülne az átvilágítás. Remélem nem olyan lesz, mint a megrendelő szája ízére írt szakértői vizsgálatok sokasága.

Apróságok – tízezrek, százezrek, milliók, … és érdekes: nincs miből fejleszteni!

A költségvetéshez csak annyit, hogy a közalkalmazottaknak a költségvetés fellazulásának fázisában beemelt havi 12 ezer Ft-os étkezési jegy évi 82 millió Ft-jába kerül a településnek. Szerintem nincs ez jól így. Nem mindenkinek, hanem differenciáltan kellene a közalkalmazottak, köztük a pedagógusok bérét is megállapítani. A gyengén teljesítő, keveset vállaló pedagógusok szerintem túl jól keresnek. Azoknak a tanároknak pedig, akik a hátukon viszik az iskolát, kiemelkedően teljesítenek, alig lehet megfizetni a munkáját. Mindenki föl tudja sorolni, hogy melyik a tantestületnek az a 10-30%-a, aki meghatározó az iskola teljesítményében, programjaiban, hangulatában. Ezeket a pedagógusokat kellene akár kétszeres bérrel megfizetni. A mindenkinek adott többletpénz nem motivál, nem ismeri el a többletteljesítményt, nem növeli a hatékonyságot. Viszont nagyon költséges.

Javasoltam, hogy ha felszabadul (például az új iskola téli állagmegóvásra átmenetileg biztosított párszáz millió forint) pénz valahol, akkor azt fejlesztésre fordítsuk. Természetesen, mondta Turai István. Nem olyan természetes ez! Kijönne belőle még egy kis kafetéria is ...

 

Tükörhegy IV

 

A Tükörhegy IV-ről a jövő nemzedékek ombudsman-ja elkészítette alapos állásfoglalás-tervezetét. Sok ponton kifogásolják a jogszabályalkotás folyamatát. A testület visszautasította a terhelő megállapítások többségét, néhányat elfogad. A zárt ülés után elfogadtunk egy tájékoztatót a helyzetről.

A befektető fenyegetőzik, szerinte több milliárd Ft-ot ölt eddig a területbe. A tükörhegyiek is tömeges perrel fenyegetik az önkormányzatot, amennyiben megvalósul a lakótelep. A szerkezeti terv visszavonását egyelőre levettük a napirendről. Egyrészt még 2 minisztérium 6 szerve nem fejezte be a hivatalos vizsgálatát a területen, másrészt még az ombudsman végleges állásfoglalását is megvárja az önkormányzat. Fontos az a mondat, miszerint ha csak egy törvénysértő mozzanat is volt a területet szabályozó rendelet megalkotásának folyamatában, újra kell gondolnia a terület sorsát a testületnek. Csak az a bökkenő, hogy a már kiadott építési engedélyen ez nem segít. Annak megsemmisítéséhez magasabb fórumok, nagyobb erők egyirányú szándéka kell. Nem biztos, hogy ez nem lesz meg!

A Kerekdomb Egyesület felajánlotta az ügyfél státuszt a minél teljesebb lakossági véleményérvényesítés érdekében. A Tükörhegyi Közéleti Egyesület szerint erre jelenleg nincs szükség.

Az önkormányzat igyekszik mindent megtenni, hogy szabadulni tudjunk a tükörhegyi lakóteleptől. De egy kicsit visszatekintve fölmerül a kérdés, hogy vajon hányszor kerülünk még ilyen helyzetbe? Hiszen volt már Medicatus lakótelep-ügy az idősotthon mögött. Sok százmillió Ft-ot bukott rajta Törökbálint. Volt már ügy a Bálint Márton iskola alatti, Köztársaság téri ABC helyén építendő sokemeletes épületekből is. Ott is röppentek a tízmilliók a közpénzéből. És itt a harmadik fiaskó. És ez sem lesz  ingyen, ha egyáltalán sikerül megúszni! Fölmerül a kérdés, hogy ki nincs a helyén? A polgármester, a jegyző, a hivatal köztisztviselői? Miért lehet ilyen baklövéseket elkövetni sorozatban? És miért nincs felelőse soha az elúszott tíz- és százmillióknak? Azt nem is kell mondanom, hogy hány értelmes helyre lehetne tenni az így elszórt hihetetlen mennyiségű pénzt…

Az minden esetre elhangzott a beruházó szájából, hogy nem kezdik el 3-4 hónon belül a beruházást. Megkérdeztem, hogy vajon mi járt a tervező fejében, amikor 1040 lakás terveit papírra vetette, tudva azt, hogy a szabályozási tervben mindössze 650-700 fős lakosságnövekedést terveztek a teljes Tükörhegy IV-re (vagyis a családi házas nagyobbik résszel együtt)? A válasz szerint nem kötelező érvényűek a tervnek az alátámasztó munkarészei. Vagyis komolyan gondolja a tervező azt, hogy egy ekkora horderejű beruházás elkezdése előtt mindössze egy másfél oldalas határozatot kell elolvasnia és figyelembe vennie! Ezek szerint egy egyszerű iskolai vagy tábori csoportfeladatnak nagyobb körültekintéssel látnak hozzá a középiskolás diákok, mint egy lakótelep megtervezésének a mérnökök. Egy olyan lakótelepnek, ami egy település területének néhány századára, a jelenlegi lakosságszám 20%-os növekményét akarja bezsúfolni! Ha ez jogilag helytálló, az is súlyos. De hogy erkölcsileg sincs rendben, az is biztos.

 

SzMSz

 

Az SzMSz átdolgozása került napirendre. Egy csokorra való javaslatot gyűjtöttem össze. Egy részét elfogadták, más részét nem.

Amit elfogadtak:

-         A jegyző kiemelt feladatköreibe emeltük a belső és külső információáramlás megszervezését.

-         Kértem, hogy ha valamely bizottsági tag javasolja, hogy minősüljön egy napirend „nagy nyilvánosságra számot tartó” ügynek, akkor annak tárgyalását a 17 óra utáni első napirendként ejtse meg a testület. Legalább az esélye legyen meg annak, hogy az érdeklődők eljönnek a vitára és a döntésre.

-         Kértem, hogy minden dokumentum módosítását korrektúra formájában terjesszék elő, hogy a változások követhetőek legyenek.

-         Nagyon sovány az önkormányzati hírek szokásos módon történő közzétételének listája, ezért javasoltam ennek bővítését.

-         A bizottsági ülések ne essenek egy napra. Többször várt már a pénzügyi bizottság arra, hogy a humánpolitikusok – kapkodva – befejezzék a saját ülésüket.

Nem fogadták el a következőket:

-         Az előterjesztések elolvasásának esélyét növelné, ha napi 70-90 oldalban maximálnák a kiküldött anyagok hosszát. Talán nem lennének olyan ballépések, amikről fentebb már írtam. Kezelhetetlen helyzet, hogy pénteken megkapunk 700 oldal anyagot, amit szerdára át kellene olvasni. Eleinte többen tagadták, hogy előfordulna velük, hogy ez nem sikerül. Olár Marika hosszú hallgatás után felszólalt és közölte, hogy vele ez még soha nem fordult elő: mindig mindent el tudott olvasni. A gyorsolvasási képességeimet is elkezdték néhányan pedzegetni. Aztán ahogy haladtunk a témák sorában, és a „gyorsolvasók” több felkészületlenségre utaló bakit követtek el, már végül ők is mosolyogtak a dolgon. (Annyit sikerült elérni, hogy most már folyamatosan kerülnek föl az elkészült anyagok a net-re, nem a bizottsági hét előtti pénteken, ömlesztve.)

-         A polgármester és az alpolgármester egy havi többletjuttatását tartalmazza az SzMSz. Miért van erre szükség? Keveset keresnek? Látszik a jelenlegi gondokból, hogy mindig jól teljesítenek! Ne is legyen kérdéses, hogy kapnak-e jutalmat? Szerintem ez is a közpénzszórás egyik csapja. (De kell ez, mert még mindig így működik a rendszer.)

-         Pótelőterjesztés legkésőbb hétfőn kerülhessen a bizottsági tagokhoz. (Jó ez így. Lehet az utolsó pillanatban, akár helyben olvasva.)

-         Mi lenne, ha 3 hetente üléseznénk? Hogy kicsit élhetőbb mennyiségben olvassuk az eldöntendő kérdések hátterét. (Nem tudna a hivatal felpörögni ehhez a ritmushoz.)

-         Ha a közmeghallgatáson valakinek a kérdésére nem helyben, hanem írásban adnak választ, az ne csak a kérdezőnek küldjék el, hanem tegyék közzé. (Csak nehogy túl sokan tudjanak a kényes kérdésekről.)

-         Tanácsnokok kinevezhetők legyenek, ne betonozzuk be az SzMSz-be, hogy kell lennie ilyen pozícióknak. (Feltétlenül kellenek. Beruházás nincs, de kell hozzá egy alpolgármester, egy referens és persze egy egész apparátus a hivatalban.)

-         A két alpolgármester kinevezését is feltételes módba írtam volna bele. (Nagyon kell a sok státusz, rengeteg a munka, a tárgyalás. És az ember, akinek adni kell.)

-         A testületi ülésen a kérdezés lehetőségét ne szigorítsák: előre, órára, írásban. (Nagyon félelmetes lehetett az az egy alkalom, amikor kérdezni merészeltem, hogy meg kell szigorítani ennek a feltételeit!)

 

És egyéb apróságok (?)

 

A hulladékudvaron korszerű komposztálótelep fog épülni 170 millió Ft értékben. A hulladékudvar az összes eddigi funkcióját megőrzi, de egy zárt rendszerű, szabályozott légbefúvásos technológiával fogják a darált, rostált zöld hulladékot komposztálni. A kész komposzt rekultivációhoz és szántóföldi hasznosításra lesz alkalmas. Szag semmi, zaj sem lesz nagyobb, a megközelítés a Depo után, a patak mellett induló útról történik majd, amit megépítenek a telepig. A Téglagyár utca tehermentesítve lesz ezzel például a szennyvíziszapot szállító teherautóktól. A fejlesztést a 83 települést összefogó Duna-Vértes Hulladékgazdálkodási konzorcium fedezi Eu-s pénzek bevonásával.

Többen tartanak tőle, hogy 2500 t/év kapacitásra tervezik a telepet. Ez az újonnan megépítendő úton (Fűzfa utca) fog bonyolódni. Napi 100 autó körüli forgalmat fog jelenteni. Ez növekedést jelent, kétségtelen, de egy kedvező útvonalon fog megvalósulni. Nagyon bánt többeket, hogy ide fogják hordani a környező települések zöld hulladékát. Egyrészt a zöld hulladékot nem éri meg nagy távolságokra fuvarozni, ezért én nem gondolom, hogy 10-15 km-nél nagyobb körzetből érkezne az anyag. Másrészt érdekes, hogy az teljesen rendben van, hogy a mi zöld hulladékunkat jelenleg Tárnokra fuvarozzuk. De ide ne hozzon senki semmit! Megboldogult Bóza Feri bácsi jut eszembe. 13 éve milyen vehemenciával tiltakozott a hulladékudvar kialakítása ellen! Milyen nehezen fogadta el, hogy az otthon keletkező veszélyes hulladékot össze kell gyűjteni valahol, amíg annyi lesz belőle, hogy gazdaságosan lehet szállítani. Különben meg megy minden a vegyes szemétbe.

Szerintem fontos előrelépés lesz a helyi és regionális hulladékgazdálkodásban a telep felépülése, és alig kerül valamibe Törökbálintnak.

 

Kérdéseimre két hónap után megkapom a válaszokat. Már amelyikre...

- A vasút mellett leirtott erdő hívta fel a figyelmet arra, hogy semmilyen helyi szabály nem tiltja a telken belül a tulajdonosnak, az akár ilyen brutális mértékű fairtást. Készül már a jogszabály. A telek feltöltését 1 m-ig nem is kell bejelenteni, egy méter fölött is csak bejelentési kötelezettsége van a tulajdonosnak. Értem. Sajnos.

- A Tükörhegy IV-re vonatkozó kérdésemre pedig a jegyző szerint megtalálom a választ az ombudsmannak írt válaszok között, amit a hivatal állított össze. Alaposan átnéztem az egészet: semmi nincs benne arról, hogy milyen utasításra tízszerezte meg a tervező a TV besorolású területet! Szóval ez a válasz mellébeszélés.

Komoly válaszok. Mindezt 15 nap helyett, 2 hónap alatt. Mint kiderült ez is kapkodva született, mert az ülés délelőttjén jelezték a jegyzőnek, hogy még nem válaszolt.

 

Ha jól értem családi okok miatt lemondott a külsős bizottsági tagságáról Murányi Zsolt. Felkészült, lelkes, energikus tagja volt a VFKB-nak. Az új tag a körzetében Csuka Attilával szemben alulmaradt fideszes fiatalember, Szabadzki Péter. Ismét egy családi/párt káder. A Csenger-Zalán dinasztia egyik cégében jó emberük. Ő a legalkalmasabb erre a helyre. Reméljük a szakmai tudás, a munka és a településért való elkötelezettség is meglesz hozzá.

A településszerkezeti terv lassan napirendre kerül. Újra. 2001 szeptemberében fogadta el az előző, Törökbálint halálos ítéleteként értékelhető, szégyenletes tervet az akkori testület. Tíz év után új kör kezdődik. Új meccs, új nyomakodás, új átsorolások, új lakosságszám-növelés … Turai István elhívott egy megbeszélésre, amin a tervező, a főépítész, Gyarmati Misi és magam vettünk részt. Nem lesz egyszerű menet! Új besorolási kategóriákat kell bevezetni, nagyon bonyolult a rendszer, komoly terjedelműek a dokumentumok. Minden adott ahhoz, hogy egy-két apró akna ott maradjon, amire majd 3-6-8 év múlva rélép egy befektető. A tervező szerint nem lehet teljesen egyértelmű szabályozást kialakítani a bonyolult rendszerben. Véleménye szerint a legjobb szándék ellenére is elképzelhető, hogy vitás esetben egy bíróság másként ítélkezik, mint ahogy a község és a tervezők értelmezik a helyi építési jogszabályokat. Szép kilátások! Főleg, ha hozzátesszük, hogy az elmúlt években – finoman szólva – nem minden esetben lehet felfedezni a döntések mögött a Törökbálint hosszú távú érdekeit szem előtt tartó szándékot. Turai István egy hétvégére el szeretne vonulni a testülettel ezt a témát alaposan átérteni, áttanulmányozni. Kíváncsi vagyok összejön-e ez. Fontos lenne.

Rothauszki Gabi kilépett a Fideszből, mivel harmincegynéhány embert kizártak. Az ő bűnük az volt, hogy Csuka Attilát támogatták a választások előtt, akit ejtett a magasabb vezetés.

Érdekes látni néha, hogy figyeli egyik képviselő a másik kezét, hogy az miként szavaz. Egy apró beszélgetés-foszlány: Megszavazzuk? (Megszavazzák.) Miért szavaztuk meg?

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://fernengel.blog.hu/api/trackback/id/tr62777187

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.